وبینار “روانکاوی در زمانه کرونا”

وبینار “روانکاوی در زمانه کرونا” از سوی انجمن بین المللی روانکاوی در جمعه 7 فروردین با سخنرانی روانکاوانی برجسته از چهارکشور مختلف برگزار شد که هر یک در مرحله متفاوتی از همه گیری ویروس کرونا هستند. آنچه در پی می آید خلاصه ای از یادداشت برداری شخصی ام از سخنرانی روانکاوان ویرجینیا آنگر ( روانکاو آرزانتینی و رییس انجمن)، گیلبرت کلیمان( آمریکا)، یانپینگ یان (چین) و ستفانو بولونینی (ایتالیا) است. امید است گامی در راستای فهم و مدیریت بهتر جلسات روانکاوی و رواندرمانی در این شرایط فراهم آورد.اين گزارش در مجله تلگرامي تجربه هاي روانپزشكانه منتشر شد.

✅در سنت و تاریخ روانکاوی شاهد ظهور و مداخله روانکاوان در بحران بوده ایم. شاید بتوان گفت نظریه بیون و کلاین براساس مداخلات برای کمک به عوارض بعد از جنگ جهانی دوم پدید آمدند.
✅آنچه در این شرایط باید در نظر داشته شود تطبیق سریع با واقعیت است. همه ما روانکاوان در حال تجربه انتقال جلسات رواندرمانی به فضای غیرحضوری (تلفنی/آنلاین) هستیم. این تطبیق برای هر مریض و برای هر درمانگر کاملا منحصر به فرد است و نمی توان نسخه عمومی در این تطبیق در نظر داشت.
✅استعاره چادر یا کمپ موقت در این مورد بسیار کمک کننده است. چرا که باید در نظر داشته باشیم شرایط کنونی برای جلسات روانکاوی غیرحضوری حکم کمپ موقتی را دارد که لازم است در آن روح رابطه درمانی را تا رسیدن به شرایط پس از کرونا زنده نگه داریم (contain to continue) .زنده نگه داشتن این رابطه درمانی البته نسخه ای نیست که بتوان آن را در یک بحث خلاصه آورد و به رابطه ویژه و یکتا و منحصر به فرد روانکاو/بیمار بستگی دارد. این چیزی است که مستلزم خلاقیت و حتی اختراع جدید در این رابطه درمانی است.
✅در این شرایط گرچه مفاهیم اصلی مداخلات روانکاوانه دست نخورده هستند و همان قبلی ها، اما شیوه نمود آنها ممکن است متفاوت باشد.یکی از مهم ترین نکاتی که شاید در جلسات روانکاوی در این شرای مهم باشد و بسیار با آن مواجه شویم تحمل ” نداشتن  و ندانستن و ندادن پاسخ” از سوی روانکاو است.
✅مهم ترین پیام و کارکرد درمانی پذیرش و مبادرت به جلسات غیرحضوری از سوی روانکاو  ” پذیرش محدودیت و واقعیت” است که می تواند دعوت به پذیرش محدودیت و واقعیت از سمت بیمار نیز شود.
✅در میانه وبینار کلیمان (روانکاو آمریکایی) از یان (روانکاو چینی) به دلیل کاربرد اصطلاح “ویروس چینی” از سوی سیاستمداران به جای ویروس کرونا عدرخواهی کرد و آن را عاملی برشمرد که به گرایش های نژادپرستانه دامن می زند و در سمت و سوی مهربانی نیست. مهربانی آن چیزی است که ما در این شرایط به آن نیاز داریم.
یاداوری می کنم این یادداشت ها گزارش کلمه به کلمه وبینار نیست و صرفا واگویه تجربه و یادداشتهای شخصی من از این وبینار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *